batmotorsidan.se

Birger Lauffs battur

Birger Lauffs båtresa Stockholm-Marseilles.

Teknikern Birger Lauffs från Bandhagen, Stockholm, var en person som inte tvekade för några utmaningar. Ett av hans önskemål var att se Medelhavet. Birger beslutade vid 35-års ålder 1959, att göra resan dit på egen hand, i en mindre båt.

Han beslöt sig för att pröva en av de allt populärare utombordarna men av ett nytt märke för Sverige. Valet föll på en luftkyld 5 hk Clinton J9 ofta kallad bara “Apache” tillverkad av Clinton Engines Corporation, Iowa, USA. Tillverkaren skrev i reklamen om farter upp till 7-8 knop för lättare båtar. Motorn köpte han in av återförsäljaren Konsum i Stockholm. En annons som säkert påverkade motorvalet var införd i flera fack och dagstidningar våren 1959 visas nedan.

Birger planerade resan hela våren 1959. Båten han skaffade till långresan var en vanlig roddbåt med måtten 4,5 x 1,5 m. Den var helt öppen, odäckad och oruffad. Det enda Birger hade som skydd mot väder och vind var ett litet kapell. Proviant, varma kläder, flytväst, bränsle, reservdelar samt verktyg till motorn fyllde båten som lastades med totalt 300 kg inför avfärden. Resan startade den 29 juni 1959 från Klara Strand i Stockholm. Färden gick längs utmed Östersjökusten genom Kalmarsund i bra väder. När Lauffs närmar sig Trelleborg hamnade han i sämre väder och en storm. Han hade som säkerhet en lång lina i aktern som var fäst i gasreglaget. Han räknade med att om han skulle falla överbord behövde han bara fatta tag i linan, stänga av motorn från vattnet och sedan krångla sig upp i båten igen. Denna säkerhetsåtgärd blev aldrig använd, turligt nog. Framme i i Danmark var Birger rejält trött. Han tog därför några vilodagar i samband med provianteringen. Färden gick sedan via Kielkanalen till Bremerhaffen. Här fortsatte Birger in på kanaler till Groningen i Holland. Kanalerna gick sedan till Amsterdam och vidare till Rotterdam. Brygge i Belgien blev nästa anhalt på resan. På de franska kanalerna tuffade båten fram till Paris och de berömda broarna. I Paris passerade han precis lagom för att delta i en internationell småbåtsreggatta på Seine. Det finns idag inga säkra uppgifter på resultat av detta deltagande. Birger fortsatte därefter på floden Seine upp och ner genom slussar till Lyon och påvarnas gamla Avignon. Den breda floden Rhone blev sista vattenleden till Medelhavet och slutmålet Marseilles. Birger Lauffs sammanfattade sin resa med orden: “en oförglömlig resa”. Resan på 3290 km tog totalt drygt sex veckor att genomföra. Clintonmotorn fungerade hela tiden bra. Bensinförbrukningen blev totalt 870 liter d.v.s. endast 2 liter/timme i genomsnitt. Motorn gick så bra så att generalagenten AB Transfer använde Lauffs resa i sina reklamkampanjer för Clinton motorer.


Källor: Birger Lauffs familj, reportage i Dagens Nyheter samt uppgifter från Generalagenten för Clinton båtmotorer i Sverige, AB Transfer.