batmotorsidan.se

Sven Mauritz Berlin

Sven Mauritz Berlin

1878-1951

Han föddes 19/11 1878i Levalunda Edestad i Blekinge, ochdog11/5 1951 i Värnamo.
Föräldrarna var: Skattebonden Carl Axel Berlin i Levalunda, född 2/3 1835 i Binga, död 22/3 1879 i Levalunda och Carolina Charlotta Månsdotter, född 9/12 1838 i Nettraby.
Sven Mauritz var yngst av åtta barn. Han var bara två år när fadern dog. 1888 flyttar han till Järestad i Edestad, han var då elva år gammal och fosterson hos skattebonden Per Svensson i Järestad. 3/7 1891 flyttar han ensam till Hjortsberga i Kungsholms församling i Stockholm, han var då fjorton år gammal. Möjligen flyttade han till någon av sina systrar vilka hade flyttat till Kungsholms församlingen några år tidigare. År 1900 finns han i Stockholm och benämns nu ”handelsbiträde”. Han bor som ensamstående i kvarteret Kasernen 11 på Östermalm tillsammans med sin syster Axelina Berlin född 1868.

Folkräkning 1900 -Hedvig Eleonora församling rote 20, Stockholms stad, bildid: Folk_001020-132

I folkräkningen för 1910 bor han i Stora Lagersberg i Solna Roslags östra kontrakt, här benämns han ”grosshandelsbokhållare”. Han har nu gift sig 24/3 1901 med Adéle Charlotta Lager, född 1880 i Adolf Fredriks församling. De har fått barnen Karl Axel, född 1/9 1901 och Märta Charlotta född 5/6 1903. Med i hushållet finns som ”biträde i hemmet” hans syster Axelina Berlin.

Folkräkning 1910 -Solna församling, Stockholms län, bildid: Folk_102077-040

13/8 1912 flyttar han med sin familj från Stora Lagersberg till Gustav Vasa församling. Han har nu fått ytterligare en son: Gösta Mauritz, född 20/12 1911, död 11/6 1915. 14/10 1915 går nästa flytt till Kungsgatan 40 och nu har även sonen Nils Göran fötts den 16/12 1914. Sven Mauritz benämns nu ”grosshandlare” till yrket. År 1912 finns han med i styrelsen för företaget ”Aktiebolaget Amerikansk Cycle Import, Eli Pettersson & August Lindblad. Bolaget hade som ändamål: att idka affärsrörelse med velocipeder, velocipedtillbehör, motorer, automobiler och motorbåtar jämte därmed sammanhängande verksamhet. (Källa SVAR Aktiebolag 1901-1935). Med i denna styrelse fanns också August Lindblad och Oscar Kraepelien.

Bildkälla: http://mo-ped.se/bike/em_gaut1.htm

Företaget bytte sedan namn till Velocipedaktiebolaget Lindblad. År 1920 finns i denna styrelse: A E Lindblad, Gustaf Wetterström, E Stenberg, S M Berlin och J M Klingspor.

Bildkälla: http://mo-ped.se/bike/em_drot1.htm

Han bor sedan kvar i Stockholm (bl.a. på Karlavägen) fram till 19/1 1932 då han flyttar till Varberg. Där bor han till 30/10 1934 då flytten går till Värnamo där han också dör på Pilgatan 19 5/11 1951. Han blev 73 år gammal.

Sven Mauritz Berlins del i svensk båtmotortillverknings historia

Mauritz Berlin tillverkade själv aldrig några båtmotorer i sitt företag under sin livstid. Utombordartillverkningen skedde några år efter det att Mauritz hade gått bort, och då i företaget Nymanbolagen, vilka köpte M. Berlin & Co 1956.
Företaget M. Berlin & Co startade Mauritz 23/8 1934. Med som finansiärer i bolaget var då Axel Nilsson, Ragnar och Greta Selldén och Sune Pålman. Vid registreringen angavs att företaget skulle driva handelsrörelse.
Verksamheten startades i en nybyggd affärs-och fabrikslokal på Jönköpingsvägen 11 i Värnamo. Första året var det 36 anställda.
Tillverkningen började med cyklar. Historien förtäljer att Sven Mauritz egen första inköpta cykel var av märket ”Apollo”. När han sedan skulle starta cykeltillverkning i sitt företag M. Berlin & Co, visade det sig att just namnet ”Apollo” var ledigt för registrering som varumärke. Troligen av ”nostalgiska” skäl började han därför att tillverka Apollo cyklar i sitt företag.
1937-gick industrimannen och generalkonsul Carl Gustaf Gislow in i företaget, och paret Selldén avgick ur styrelsen.
Produktionen ökade och filialer i Stockholm öppnades 1937 och i Uppsala 1939. Mauritz Berlin kom ihåg sin första cykel när företagets produkter skulle namnges. Namnet blev därför ”Apollo”på företagets cyklar, mopeder och motorcyklar. Företaget var också grossist för cykeltillbehör. Man började även tillverka lättviktare i slutet av 30-talet.
1942–1943-moderniserades och byggdes fabrikslokalerna ut. Golvytan fördubblades till närmare 4000 kvm. Företaget värvade Charlie Lindberg, Lindblads främste cykelexpert, Oskarson från MCB och Walle Heurlin från Cat Eye.
1949-tillverkades motorcyklar med namnet Apollo.
1950-talet-under första halvan av 1950-talet tillverkades 50000 cyklar, 10000 mopeder och 3000 motorcyklar per år.
1951-Mauritz Berlin dör 11/5 1951, och sonen Göran övertar sin fars direktörsroll i företaget.
1952-började man tillverka mopeder, och företaget hade nu cirka 120 anställda.
1956-blev Mauritz Berlins företag uppköpt av Nymanbolagen. Märket Apollo fick leva kvar som ett varumärke för NV-s produkter, men tillverkningen av cyklar, mopeder och motorcyklar med märket Apollo flyttades till Uppsala. Det var vid denna tid försäljningen av utombordsmotorer av märket ”Apollo Marin” startades.
1960 köptes sedan NV upp av Monarkkoncernen.
Cykelmärket Apollo finns än idag, och märket ägs av Bike Action AB.

Apollo Marin, ägare Bertil Sporrong Habo.
Apollo logtype M.Berlin & Co AB.

Apollo bladet nr. 1 1954
Reklam i Året Runt nr 19 1954 bildkälla: http://mo-ped.se/moped/ap54z1a.htm
Apollo ”Motorett” 1953 Bildkälla: http://mo-ped.se/moped/ap54z1a.htm

Vid eventuella anmärkningar om texten eller annan upplysning som rör denna, maila då:

info@batmotorsidan.se