Teknisk information
Modell | Honda GB 40 |
Effekt hk | 4.2 |
Motor varvtal, rpm | 3600 |
Cylindervolym | 170 cc |
Cyl. diam. o. slagl. | 66 x 50 mm |
Utväxlingsförhållande | n/a |
Propellerblad | 3 |
Diam. x stign. | 201 x 140 mm |
Propeller varvtal rpm | n/a |
Tändsystem | n/a |
Förgasare | n/a |
Kylsystem | Luft |
Manövrering | Frikoppling samt helt omsvängbar vid backning |
Start | Manuell, startapparat |
Vikt kg | 35 |
Bränsletyp | Bensin |
Oljeinblandning | 0% |
Bränsleförbrukning l/tim | n/a |
Bränsletank volym | 4.5 |
El. utrustning (belysningsuttag) | n/a |
Tillverkningsår/försäljningsår | 1964-(GB 30 som är mycket lika GB 40 förutom några motordetaljer.) |
Tillverkare | Honda, Japan |
Försäljningspris | n/a |
Övrigt1964 tillverkade Honda sin första 4-takts utombordsmotor. Motorn såldes bara på hemmamarknaden samt Asien (Detta är en uppgift som alla samtida och nutida källor inte håller med om). Det finns dock ett fåtal motorer i Amerika och Europa. I samtida tester som genomfördes ansågs motorn som en enkel lättskött bruksmotor, ekonomisk i drift men ganska tung. Hur båtmotorsidans exemplar GB 40 kommit till Sverige har inte gått att få klarhet i. Om några uppgifter om motorns historia framkommer kommer denna text att uppdateras. |