Arvid Andersson Lind
Utombordaren Ali tillverkades av Arvid Andersson Lind i Stockholm. I annonser uppger Arvid Lind att han är både tillverkare och konstruktör. Det finns inga uppgifter om återförsäljare i Stockholm eller i övriga Sverige. Troligen bekostade han annonsering, reklam och tillverkning ur egen börs, eller med hjälp av vänner och bekanta. Första modellen av Ali presenterades i maj 1922. Motorn var en mycket avancerad konstruktion, av vickskivetyp med fyra vertikala dubbel kolvar vars övre delar löpte i fyra arbetscylindrar och de undre i fyra spolcylindrar. Motorn var dyr att tillverka jämfört med konventionella utombordare i samma effektklass. Till år 1923 vidareutvecklade Arvid Lind motorn med en ny startanordning. Motorn startades i den omkonstruerade versionen med styrspaken. Effekten på den omkonstruerade motorn var oförändrad 4 hk. Motorn fick i båda versionerna bra resultat vid provningar men sålde dåligt pg av högt pris. 1924 kostade Ali 750 kr vilket var dyrare än t.ex. Archimedes BS-3 (5 hk) 700 kr, Brio (3 hk) 450 kr, Penta U2 (3,5 hk) 535 kr och Svalan 1924 (2,5 hk) 325 kr. Arvid Lind visade också mindre 2-cylindrig Alimodell men den började aldrig serietillverkas. Vi känner idag endast till 4 kvarvarande exemplar vilka samtliga är av modellen som visades 1923 vilket tyder på att Ali inte var någon storsäljare. Efter Arvid Linds död i december 1932 upphörde tillverkning och försäljning av Ali utombordare.
ÖvrigtDenna motor är publicerad med samlarens samtycke och är inte del av ordinarie utställning. |