Annons

 

1964 tillverkade Honda sin första 4-takts utombordsmotor. Motorn såldes bara på hemmamarknaden samt Asien (Detta är en uppgift som alla samtida och nutida källor inte håller med om). Det finns dock ett fåtal motorer i Amerika och Europa. I samtida tester som genomfördes ansågs motorn som en enkel lättskött bruksmotor, ekonomisk i drift men ganska tung. Hur båtmotorsidans exemplar GB 40 kommit till Sverige har inte gått att få klarhet i. Om några uppgifter om motorns historia framkommer kommer denna text att uppdateras.

 

 

 

Tillbaka

Klicka på bilderna för större förstoring

Typ:
Honda GB 40

Cylindertal: 1
Borrning: 66 mm
Slaglängd: 50 mm
Slagvolym: 170 cc
Kylning: luft
Effekt: 4,2 hk
Varvtal vid max effekt: 3600 rpm
Propeller antal blad: 3
Propeller diameter: 201 mm
Propeller stigning: 140 mm
Bränsletank: 4,5 l
Bränsle: bensin
Frikoppling: ja
Fram och back: helt omsvängbar 360 grader vid backning
Vikt: 35 kg
Tillverkad: 1964 - (GB 30*)
Tillverkare: Honda Japan

* GB 30 och GB 40 är mycket lika förutom några motordetaljer.